文京学院大学トップページ|学部紹介 山内 ダーリーン

教員紹介

一覧に戻る
山内 ダーリーン
  • 准教授
  • 山内 ダーリーン (Darlene Yamauchi )
    やまうち だーりーん
  • 担当科目 演習テーマ
    Reading I, Reading II, Writing III, Oral Communication I, Content-based English
  • 所属学部
研究課題
(主なテーマ)

学生の多重知性 Multiple Intelligences(MI)を活用したグローバル人材育成のための大学英語教育コンテンツの開発

専門分野

Content and Language Integrated Learning(CLIL)
English for Specific Purpose(ESP)

学位

修士(英語教育学)イギリス・ヨーク大学大学院

最終学歴

イギリス・ヨーク大学大学院 修士課程 教育研究科英語教育科 修了

主な経歴

JETプログラム英語教員
英会話DLS代表
国際エアリゾート専門学校 非常勤講師
新潟経営大学 非常勤講師
新潟医療福祉大学  非常勤講師 
新潟国際情報大学 非常勤講師 
長岡技術科学大学大学院 非常勤講師「TOEIC対策集中講義」
東洋大学 国際学部 地域国際学科 専任講師
早稲田大学 理工学術院 非常勤講師
文京学院大学 外国語学部 准教授

研究業績
外部資金その他競争的資金の受入・採択

1) Darlene Yamauchi, Vocabulary recall in young learners: An action research project, N. Sonda & A. Krause (Eds.), JALT 2013 Conference Proceedings. Tokyo: JALT, pp.155-162 (2013)

2) Darlene Yamauchi, Design and Implementation of an EFL Materials Evaluation Tool for Young Japanese Learners, 20th Anniversary Edition Symposium on Education Niigata University of Information and International Studies, 17, pp.107-121 (2013)

3) Darlene Yamauchi, Multiple intelligences and vocabulary recall in young learners. An Action Research Project, Asian EFL Journal, 77, pp. 4 -35 (2014)

4) Darlene Yamauchi, A Self–Evaluation of Learner multiple intelligences in an undergraduate ESP program for nurses at a Japanese university, Journal of Teaching English for Specific and Academic Purposes. 2 pp. 591-602 (2015)

5) Darlene Yamauchi, Re-designing a Japanese tertiary communicative EFL syllabus: Integrating Multiple Intelligences, Asian EFL Journal, 90, pp. 66-86 (2016)

6) Darlene Yamauchi, Applying Multiple Intelligences in a 'Soft' CLIL Classroom: Action Research at the Japanese Tertiary Level, Sophia Tesol Forum / Working Papers, Vol. 8, pp.1-19 (2016)

7) Darlene Yamauchi,Utilization of Multiple Intelligences at the tertiary level for the promotion of Active Learning, Niigata University of Information and International Studies Journal of International Studies, No. 2, pp.41-53 (2017)

8) Darlene Yamauchi, Translanguaging in the Japanese Tertiary Context: Student Perceptions and Pedagogical Implications, Niigata University of Information and International Studies Journal of International Studies, No. 3, pp. 15-27 (2018)

9) John Adamson and Darlene Yamauchi, Translanguaging in the Japanese Tertiary Sector: Exploring Perceptions and Practices of English Medium Content and English Language Instructors., D. Atay, E. Mede & K. Dikilitaş (Eds.). Pedagogic and Instructional Perspectives in Language Education: The Context of Higher Education. Peter Lang, pp.97-117 (2019)

所属学会
国際会議等への参加

Japan Association of College English Teachers(JACET)
Japan Association of Language Teachers(JALT)

共同研究
在外研究
国内研究
社会的活動

2012年2月29日 第10回EANET酸性雨問題に関する国際普及啓発ワークショップ-こども環境会議(国際会議)にて同時通訳
2014年4月1日 JALT(Japan Association of Language Teachers)役員(2015年3月31日まで)
2015年3月20日 新潟県立新潟南高校主催 SSH第4回北東アジア環境・エネルギーシンポジウム(国際会議)でのパネルディスカッション・コーディネーターおよび通訳
2016年1月6日 新潟医療福祉大学 FD研修会 講師
「学生それぞれの能力を活かしたアクティブラーニングを促す授業」(日本語講演)
2017年3月18日 新潟県立新潟南高校主催 SSH第6回北東アジア環境・エネルギーシンポジウム(国際会議)でのパネルディスカッション・コーディネーターおよび通訳

一覧に戻る