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国際ビジネスコミュニケーション専攻と

国際教養コミュニケーション専攻の2専攻制。

グローバル社会で自立と共生を実現できる人間を育成します。

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2016年より、UN Women日本事務所の「女性に対する暴力撤廃キャンペーン」の呼びかけに賛同し、オレンジの色を使った活動として毎年本学本郷キャンパス内で賛同イベントを実施しています。また、今年は、文京区が11月25日の女性に対する暴力撤廃の国際デーから12月10日(金)世界人権デーまでの16日間に開催する「文京オレンジデーキャンペーン」にも参画し、外国語学部 甲斐田万智子教授のゼミ生、学生有志、および、グローバルボランティア部などのメンバーが女性に対する暴力について学内で啓発し、撤廃のためのアクションを呼びかけ、世界で活動している人たちと連帯の意志を示します。

 

11月29日開催のイベントでは、多くの学生が参加して、オレンジの上に女性に対する暴力反対についてのメッセージを書いて写真をとり、Facebook、ツイッター、インスタグラムでハッシュタグをつけて発信しました。

このイベントは、12月6日(金)12:20~13:10にも、本学本郷キャンパスで開催します。

 

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06月

27日

2014

Bunkyo Gakuin University Public Lecture

Title: When in Rome, do as the Romans do: True or Not True?

「異文化間コミュニケーションにおける視点」

 

Speaker: OHSUGI, Masaaki 大杉正明 清泉女子大学教授

Place: Bunkyo Gakuin University, Hongo Campus, Sky Hall, Building D

文京学院大学本郷キャンパス スカイホール 南北線東大前徒歩0分

Date: July 5, 2014 (Saturday) 2014年7月5日(土)

Schedule:   2:00〜2:05 Greeting 挨拶

            2:05〜3:35 Lecture  講演

           3:40〜4:00 Refreshments ミニ懇親会(coffee and snacks)

Language:  English with a little explanation in Japanese

Fee: None 無料

Prereegistration:unnecessary 事前登録不要

 

Abstract:

An invitation to a debate-style presentation of topics/issues in cross-cultural communication where pros and cons are presented. A good opportunity to reconsider your perceptions of some of the Japanese and foreign customs.

異文化間コミュニケーションに関わるテーマについて、賛否両論を提示して考えます。日本人の習慣・外国人の習慣について再考するよい機会です。

 

Background of the Speaker:

Professor of English and applied linguistics at Seisen University

Visiting Professor at Exeter University, UK (1998-1999)

Instructor/host of radio & TV programs: NHK Radio English Conversation (1987-1998), NHK Educational TV program “Ima-kara-denaoshi Eigojuku” (2002-2004), etc.

Publications: New Proceed Japanese-English Dictionary (Benesse), Cross-cultural Seminar Vol. 1-3 (DHC ), Igirisu Eigo Wa Omoshiroi (DHC ), etc.

 

講師紹介

清泉女子大学教授

専門:英語学、応用言語学

英国エクセター大学客員教授(1998-1999)

NHKラジオSurely1212「英会話」講師(1987-1998)、NHK教育テレビ「今から出直し英語塾」講師(2002-2004)、NHKラジオ「ものしり英語塾」講師(2004-2006)、NHKラジオ「英語ものしり倶楽部」講師(2006-2008)、NHKテレビ「アンジェラ・アキSong Book」英語監修・出演(2011-2012)他。

著書:(辞書編集) ニュープロシード和英辞典(ベネッセ )、Cross-cultural Seminar Vol.1-3 (DHC)、「イギリス英語はおもしろい」(DHC)

 

 

2012年英語スキル委員会主催 英語教育シンポジューム開催

望月正道先生 (麗澤大学教授)

 

英語教育・語彙習得有名な望月正道(麗澤大学教授)のご講演があります。 

 

題目:第二言語習得研究に基づく効果的な英語語彙指導法

(言語: 日本語)



日時: 2012年2月6日(月) 5時

場所: 東京都文京区 文京学院大学・短期大学   
本郷キャンパス B館Wing Hall
アクセス


対象: 文京学院及び他大学の英語教員
中学・高校英語教員幼児・児童英語教員
大学院生・学部生・短大生
その他英語教育に興味のある方

事前登録:不要

費用:無料

 

スケジュール

4:30~受付

5:00~5:05開会の言葉

5:05~6:35 ご講演

6:40~7:10 ミニ懇親会

 

 

変更等がある場合は、文京学院大学本郷キャンパスHPで報告します。お出かけ前にご確認ください。

 

Dr. Masamichi Mochizuki (Reitaku University), well-known expert in the field of TESOL and Vocabulary Acquisition, is going to give a talk.

 

Topic: Effective English vocabulary teaching based on findings in Second Language Acquisition

(Language: Japanese)

 

Date: 5:00 P.M. Monday, February 6th, 2012

Place: Bunkyo Gakuin University and College, Hongo Campus, Tokyo, Building B, Wing Hall

Access



Preregistration: Not necessary

Fee: Free of charge

 



 

 

Schedule:

4:30~Registration

5:00~5:05 Opening

5:05~6:35 Lecture

6:40~7:10 Refreshments (Tea & Cookies)


Please check the Bunkyo Gakuin University and College website for updates.

 


望月正道先生(麗澤大学 外国語学部 教授)Ph.D.

略歴

日本の英語教育をリードしている存在であり、中学校・高校、大学、小学校などの英語教育に携わる教員や研究者に絶大なる信頼を得ている。東京外国語大学卒業、英国エセックス大学修士課程終了(MA)、英国スウォンジー大学.博士課程修了(Ph.D.)。主な著書に『英語語彙指導の実践アイデイア集 活動例からテスト作成まで』大修館書店、『英単語Checkmate』桐原書店、『英語語彙の指導マニュアル』大修館書店などの語彙に関する著書、論文多数。


講義内容に関して

第二言語習得研究に基づく効果的な英語語彙指導法

語彙指導のありかたについて,教師の経験に基づいてさまざまな方法が提案されています。単語は文脈で覚えるべきなのだから単語集で覚えるのはよくない,単語はネットワークで覚えさせるべきである,未知語は文脈から推測させるべきである,などとよく言われています。これらの言葉は間違いではありませんが,第二言語語彙習得研究を広く見ると,研究成果に沿うものばかりとはかぎりません。

主として第二言語語彙習得研究の4つのテーマについてお話しします。まず,日本語訳についてです。英語学習者は単語集を用いて英単語を覚えることがありますが,教師はあまり奨励しません。しかし,第二言語語彙習得研究では,単語を訳語とともに覚えることは効果的であることを示しています(Prince, 1996: Webb, 2007)。それにもかかわらず,単語集が役立ったと思う人は少ないかもしれません。単語集を用いることのなにが問題なのかについても取り上げます。第2に,新語を導入する際に,同意語・反意語・派生語などを一緒に導入することの是非について,Tinkham (1993)などの研究成果を紹介して検討します。第3に,未知語の推測について検討します。教師は,未知語は辞書を引く前に文脈から意味を推測するように指導することが多いようです。未知語の推測が可能になる研究成果を紹介した上で,未知語を推測させる場合,どのような配慮が必要かについて考えます。第4に,復習について検討します。エビングハウスの忘却曲線は,ほとんどの情報は24時間以内に忘却してしまうことを示しています。そのことを念頭において,教師はその日のうちに復習することを奨励します。SLAの研究成果を紹介して,復習のあり方について考えてみます。4つのテーマで検討した結果を踏まえ,英語の語彙力を向上させるためには,いつどのような指導をするのが効果的であるのかを考えてみたいと思います。

 

Effective English vocabulary teaching based on findings in Second Language Acquisition

      A variety of techniques of English vocabulary teaching has been practiced based on teaching experiences. It is often recommended to teach words in context, not in word lists, teach words in a vocabulary network, and teach students to infer new words from context. Some of these practices are good but some are not from a viewpoint of Second Language Acquisition (SLA).
     This lecture mainly addresses four aspects of English vocabulary teaching from an SLA perspective.  First, I will talk about the use of learners’ first language in learning a second language (L2). A number of English learners in Japan make use of English vocabulary books to expand their vocabularies, though their teachers discourage it. However, vocabulary studies in SLA show the use of  L1 in learning L2 vocabulary (Prince, 1996; Webb, 2007). Still few feel the use of vocabulary books is effective. I will make an attempt to solve the problem. Second, I will talk about studies that show the problem of teaching semantically related words together (Tinkham, 1993; Waring, 1998). They contradict the common practice of teaching synonyms, antonyms, derivatives when introducing new words in English classrooms. Third, I will consider what should be taken account of when teachers tell learners to infer the meaning of an unknown word in context. Many teachers advise their students to guess the meaning of a new word from context clues before they consult a dictionary. However, this is not easy because the findings of SLA studies indicate there are conditions to be met to infer the meaning of an unknown word from context. Finally, I will refer to a study that will let us reconsider when learners should review what they have studied, though Ebbinghaus’ forgetting curve tells us to review within 24 hours of study. I will summarize the studies and propose effective vocabulary teaching for an EFL environment.

 

以下に、ご研究の一部を記載させていただきます。

 

著書

土屋澄男編著・秋山朝康・千葉克裕・蒔田守・望月正道著 2011.『新編英語科教育法入門』研究社 2011年8月31日

相澤一美・望月正道(編著)2010.『英語語彙指導の実践アイデイア集 活動例からテスト作成まで』大修館書店

村田年・望月正道・相澤一美(編)2006.『英単語Checkmate』桐原書店

村田年監修 石川慎一郎・小川貴宏・望月正道・森口稔・山内豊著 2006『大学生のための電子辞書活用ハンドブック2006』カシオ教育研究所

相澤一美・石川慎一郎・村田年・磯達夫・上村俊彦・小川貴宏・清水伸一・杉森直樹・羽井佐昭彦・望月正道 2005.『JACET8000英単語』桐原書店

大学英語教育学会(JACET)基本語改訂委員会(編)2004.『大学英語教育学会基本語リスト活用事例集:教育と研究への応用』大学英語教育学会

望月正道・相澤一美・投野由紀夫 2003.『英語語彙の指導マニュアル』大修館書店

大学英語教育学会(JACET)基本語改訂委員会(編)2003.『大学英語教育学会基本語リストJACET List of 8000 Basic Words』大学英語教育学会

浅羽亮一・Paul Allum・熊井信弘・笹部宣雅・望月正道 2002.高等学校検定教科書World Trek III 桐原書店

秋葉利治・阿部一・梶芳郎・望月正道・渡部浩行 2000.高等学校検定教科書Spiral Reading 一橋出版.

赤池秀代・阿部一・梶芳郎・桜井譲・四方雅之・寺田恵一・望月正道・渡部浩行 1999.高等学校検定教科書Spiral Writing 一橋出版.

 

過去5年間の学術論文

Koizumi, R., & Mochizuki, M. (2011). Development and validation of the PC version of the Mochizuki vocabulary size test. JACET Journal, 53, 35-56.

Mochizuki, M. (2011). Guidelines on dictionary use instruction. ASIALEX 2011 Proceedings LEXICOGRAPHY: Theoretical and Practical Perspectives: Papers Submitted to the Seventh International Conference, pp.368-377.

Mochizuki, M., Aizawa, K., Fujii, T., Iino, A., & Kochiyama, A. (2010). Effects of reading subskills and test formats on reading performance. Reitaku Review, 16, 80-95.

Aizawa, K., Yamauchi, Y., & Mochizuki, M. 2009. How many words do Japanese learners need to know for academic reading? Bulletin of Tokyo Denki University, Arts and Sciences, 7, 3-10.

Mochizuki, M. 2007. An attempt to create a measure for word recognition time: WRET. Reitaku Review, 13, 96-108.

望月正道・磯達夫・高本香織・佐藤繭香 2011.「TOEICリーデイング得点を説明する要因の究明」『麗澤レヴュー』第17巻, 22-41.

望月正道 2011.「語彙指導を改善するQ&A[12] 語彙指導を日常化するにはどうしたらよいですか?」『英語教育』第59巻,13号,54-56.大修館書店.

望月正道2010.『技能別及び総合的英語能力を推定する語彙テストの開発:サイズ、構成、認知速度の融合』平成19-21年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果報告書(研究課題番号 19320084).

望月正道・大坪一夫・石村喬・磯達夫・斎藤貴志 2009.『平成17年~平成20年度文部科学省現代的教育ニーズ取組支援採択プログラム 麗澤大学「国際共通語としての英語教育」報告書別冊 麗澤版語学検定システム開発報告書』

望月正道 2008.「第二言語習得研究に基づく語彙指導」『語研ジャーナル』第7巻, 5-14.

望月正道 2008.「スピーキングとライテイングにおける産出語彙の違い」『麗澤レヴュー』第14巻, 3-13.

望月正道・ニコライ=ストラック・磯達夫・前野文恵 2008.「日本人英語学習者の文法項目の習得」平成19年度麗澤大学言語研究センタープロジェクト報告書

望月正道 2008.「『語彙力』とは何か」Teaching English Now, 11, 2-5.

望月正道・磯達夫 2007.「英検Can-doリストに基づく英語学科学生と教員の意識調査」『麗澤大学紀要』第85巻,89-105.

望月正道 2007.「JACET8000語彙テストの開発(事例研究1)」『大規模コーパスを用いた日本人英語学習者用の語彙リスト構築と教材分析システムの開発:平成16‐18年度科学研究費補助金基盤研究(B)研究成果報告書(研究課題番号16320076,研究代表者 相澤一美)』平成19年3月,134-145.

望月正道 2007.「テストで測れる語彙力,測れない語彙力」『英語教育』第55巻,13号,31-33.大修館書店.

望月正道 2007.「段階的読本をもとにした統合的学習」大学英語教育学会編著『高等教育における英語授業の研究 授業実践実例を中心に』松柏社,92-93.

 

07月

9日

2011

2011英語スキル委員会主催 英語教育シンポジューム開催

吉田研作先生 (上智大学教授)

2011年7月9日(土)に英語教育及び応用言語学で著名な吉田研作先生のご講演があります。

 


日時: 2011年7月9日(土)

10時から12時 (講演とレセプション)

場所: 東京都文京区

文京学院大学・短期大学 本郷キャンパス B館

8階 ウイングホール

事前登録:不要

費用:無料

 

スケジュール:

9:30~受付

10:00~10:05 開会の言葉

10:05~11:30 講演

11:30~12:00 懇親会 (Tea & Cookies)

 

題目:今後の日本の英語教育を考える―Can-doを参考に(講演の言語は英語)

 

 

変更等がある場合は、文京学院大学本郷キャンパスHPで報告しますので、お出かけ前にご確認ください。

 

備考:以下は参考資料です。事前にお読みくださる必要はありません。

CEFR http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf

SELHiで実際に作られたCan-doリストhttp://gtec.for-students.jp/cando/cando_example.htm

英検のCan-do リスト
http://www.eiken.or.jp/about/cando/cando.html

On Saturday, July 9th, 2011, Kensaku Yoshida, Professor at Sophia University, well-known expert in the field of TESOL and Applied Linguistics, will give a talk.

 

Date: Saturday, July 9th, 2011

Schedule: 10:00 to 12:00 (Lecture and reception)

Place: Bunkyo Gakuin University and College,

Hongo Campus, Tokyo,

B Building 8th Floor, Wing Hall

Pre-registration: Not necessary

Fee: Free of charge

 

Schedule:

9:30~Registration

10:00~10:05 Opening

10:05~11:30 Lecture

11:30~12:00 Refreshments  (Tea & Cookies)

 

The Future of Japan's English Education --with reference to the use of Can-do criteria

(The lecture will be in English.)

 

Please check the Bunkyo Gakuin University and College website for updates.

 

Notes: Below are references.

CEFR http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf,

Can-do list used in SELHi

http://gtec.for-students.jp/cando/cando_example.htm
Can do list used for STEP Test

http://en.wikipedia.org/wiki/STEP_Eiken

 

交通アクセス:https://www.u-bunkyo.ac.jp/campus/access/map_hongo.html

 

吉田 研作(よしだ・けんさく)先生の近年のご業績は以下の通りです。

 

上智大学外国語学部教授。上智大学一般外国語教育センター長、上智大学国際言語情報研究所所長。

外国語能力向上に関する検討会座長、SELHiの研究開発に関する企画評価会議協力者、中央教育審議会外国語専門部会委員、The International Research Foundation for English Language Education 理事、Asia TEFL 理事、NPO小学校英語指導者認定協議会理事、国土交通省航空英語能力証明審査会会長、他.

 

Kensaku Yoshida

Professor, Faculty of Foreign Studies, Director of the Center for the Teaching of Foreign Languages in General Education, Director of the Sophia Linguistics Institute for International Communication, Sophia University.

Chair, MEXT Committee to Discuss Ways to Improve the Foreign Language Ability of the Japanese, member of the Foreign Language Sub-committee of the Central Education Committee, Board member of The International Research Foundation for English Language Education, Executive committee member of Asia TEFL, President of the Airline Pilots’ English Proficiency Assessment Committee, Ministry of Land and Transportation, Executive Committee member of J-Shine, etc.

 

Recent Publications

Books

2010  ベーシック・プログレッシヴ英和・和英辞典(編集主幹)小学館 (Editor-in-chief, Basic Progressive English-Japanese/Japanese-English Dictionary. Tokyo: Shogakkan)

2010 外国研究の現在と未来(編集)上智大学出版 (Editor, Foreign Studies: Present and Future. Tokyo: Sophia University Press)

2010 起きてから寝るまで英語表現700オフィス編(監修)アルク (Editor, 700 Expressions from Morning to Night—Office Version. Tokyo: ALC)

2009  小学校英語はじめてセット(監修)アルク (Editor,  The Beginner’s Set to Conduct Elementary School English Class. Tokyo: ALC)

2009  起きてから寝るまで英語表現700(監修)アルク (Editor, 700 Expressions From Morning to Night. Tokyo: ALC)

2008  21年度から取り組む小学校英語―全面実施までにこれだけは(編著)教育開発研

       (Editor/Author, English in the Elementary Schools from 2009—What to Do Before its Full Implementation. Tokyo: Kyoiku Kaihatsu Kenkyusho.)

2008  小学校英語指導プラン完全ガイド(監修)アルク (Editor, Complete Guide to Lesson Plans for Elementary School English. Tokyo: ALC)

2007  はじめての英語日記(共著、コスモピア)(Yoshida & Shirai, The First English Diary. Tokyo: Cosmopedia.)

2007  小学校の教室英語フレーズ集 (監修)アルク (Editor, Classroom English Phrases for Elementary School English. Tokyo: ALC)

2005  ECF English Curriculum Framework--幼児から成人まで一貫した英語教育のための枠組み (共著、リーベル出版) (Tanaka, Yoshida, Negishi & Tamai.  ECF English Curriculum Framework—A Coherent Framework for English Education from Children to Adults.  Tokyo: Libel)

 

Articles

2011  早期英語学習の中学英語学習への影響―情意要因およびCan-do意識の調査から. 教育測定研究所委託研究成果報告書(共著)上智大学

2011  国際社会に生きるための日本人の英語. 英語教育3. 59/ 13, p. 40

2010日本の英語教育政策の理念と課題― 一貫した英語教育体制の構築を目指して.   田尻英三、大津由紀夫(編)「言語政策を問う!」ひつじ書房、pp. 179-198

2010  小学校外国語活動と評価法の進め方, 小学校・中学校「新指導要録」解説と記入、教育開発研究所編、教育開発研究所 pp. 52-56

2010  アカデミック英語能力テスト(TEAP) 開発の意味  英語教育8, 59/5, p. 26

2009  The Course of Study and the Possibilities for Change in Japan  生井健一、深田嘉昭(編)言語・文化・教育の融合を目指して―国際的・学際的研究の視座から、開拓社、pp. 387-400

2009  生徒も教師もコミュニケーション体験. 現代教育科学 no. 632、2009 年5 月号, pp. 49-52

2009  高等学校における「外国語教育の充実 「教職研修」Vol.37-8, 2009/4, pp. 52-53

2009  外国語活動の必修化する理由、授業研究21 第629号、pp. 51-53

2008  外国語活動 「小学校・中学校 移行措置への対応ポイント」(高階編)、教育開発研究所、2008、pp. 118-120

2008 The effects of teaching practice on the development of students' English proficiency. Studies in Language Science 7 (ed. T. Ogura et al.)、pp. 23-37

2008 韓国の高校生はどのように英語を学んでいるのか?「東アジア高校英語教育GTEC 調査2006 二次調査 報告書」(共著)、ベネッセ・コーポレーション

2008  日本人の英語コンプレックスをなくすために「小学校五年生から英語に親しもう」と提唱している(インタビュー)、国際人流 252号、pp. 32-35

2008  小学校英語活動の導入をどう進めるか、「新い学習指導要領と信頼される学校教育の実現」学校教育研究所、pp.78-81

2008 外国語教育の充実にどう取り組むか、教職研修5月号,pp. 42-45

2008  私のゼミ紹介、JACET通信 163号、pp. 2-4

2008  小学校の外国語活動をどう進めるか、ポイント解説―中教審「学習指導要領の改善」答申(高階玲治編)、教育開発研究所、pp. 71-74

2008 小学校英語をどう指導するか、教育展望3 特集 新学習指導要領で取り組むべき改善事項 54:2、pp. 22-27

2007  International English as performance-based phenomenon、Selected Papers from the Sixteenth International Symposium on English Teaching (English Teachers' Association/ROC) November 9-11,、pp. 172-179

2007  Proposing a model of English education for Japan、「英語教育の最前線」e-linc 国際シンポシムプロシーディングス、関西大学、pp. 39-54

2007  東アジア高校英語教育GTEC調査2006 (共著)ベネッセ

2007  第1回小学校英語に関する基本調査(保護者調査)報告書(共著)ベネッセ

2007  第1回小学校英語に関する基本調査[教員調査]報告書(共著)ベネッセ

2006  操縦士等に対する航空英語能力証明―ICAO英語試験モデル開発委託研究報告書(共著)(財)航空輸送技術研究センター

2006  何が小学校英語教育の問題か、教育時評10号, pp. 16-19

2005  東アジア高校英語教育GTEC調査―高校生の意識と行動から見る英語教育の成果と課題(共著)ベネッセ

2005  The Fish Bowl, Open Seas, and International English、KOTESOL Proceedings 2004: Expanding Horizons: Techniques and Technology in ELT.  pp. 11-20

2005  小中高大一貫の英語教育をデザインするための枠組み(共著) 英語教育 54:8、pp. 67-72

2005  日本人の英語力を評価するための前提、教育開発1、pp. 1-12

 

04月

13日

2011

地震が起こったら

まずは、身の安全が第一です。激しい揺れが収まるまで、机やテーブルが近くにあれば、下に身を隠してください。
地震が発生すると、建物は耐震構造でしっかりしていても、ロッカーや書棚、事務機器、自動販売機、研究設備等が転倒したり、窓ガラスの破損、屋内外の設置物が落下する等の危険も考えられます。
学生のみなさんは、大きな地震の場合には、上記のようなことが起きる可能性があることを十分理解して、実際に地震が起きた場合に、落ち着いて、冷静に行動してください。

 

 新入生対象 防災訓練のご案内

 平成23年4月13日(水) 14:30~
 防災センターより訓練の案内が放送されます。指示に従い行動してください。   

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