人間学部

2017年 報告(2016年度プログラム)

2017年 海外短期フィールドワーク 児童発達学科 報告06-1

2017.03.17

【2017年 海外短期フィールドワーク 児童発達学科 報告06-1】

■ Cabrillo College(アメリカ カリフォルニア州 サンタクルーズ) での海外短期フィールドワークです。

日付は、日本時間での表記です(現地は、1日前になります)。


childfw20170691.jpg

2017/03/18

今日で、最初の一週間が終わりました! 午前中は、JeanとMelisandeによる講義とワークショップを受けました。事前授業で勉強して来ていたのですが、カブリヨ大学の幼児教育理念をもっと具体的に知れたのはよかったですね。Jeanが去年文京に来て行ったレクチャーも聞いた人は誰もいなかったようですし、事前授業の話も覚えていた人はほとんどいなかったのは残念ですが、ここでしっかりと勉強して行ってください! 文京での教育理念に通じることが多くあったことにも気づいたでしょうか。「子どもの遊びの役割、家族支援、自主性を重んじるカリキュラム案、教師の意図と振り返り」など、これからの日本での勉強にも生かしてもらいたいものです。

TGIF!  We’ve been here almost a week now!  Students had a lecture/workshop this morning. The lecture/workshop taught by Jean and Melisande gave them the opportunity to hear the latest teaching methods and ECE philosophy at Cabrillo; Play based curriculum, individualized/emergent curriculum, child and family centered, conflict resolution, peace library, and pro diversity as well as intentional teaching and reflective teaching.  The students found some differences in ECE between the two countries, but also found that there are a lot of similarities.

 


childfw20170701.jpg

2017/03/18

朝が苦手な学生には、体、特に口を動かしてもらうことは大事なんでしょうね。それは、子どもたちも同じです。一日のスタートを歌で始めるのは、子どもたちの大好きな活動でもあります。普段歌っている歌を、講義の途中でたくさん紹介してもらいながら進みました。最初は「挨拶のうた」からです。「こんにちは、xxxさん。隣に座っている人は誰?」を繰り返しながら全員の名前をお互いに言い合います。こんな易しい英語なら、初めて聞いてもすぐできましたね。これで少しは目が覚めたでしょうか!

Preschoolers love music, so beginning the day with a cheerful song is a great way to start the day!  So did they; it goes like this “Hello, Miho. How are you?  Who is sitting next to you?  Madoka.  Hello, Madoka.  How are you?  Who is sitting next to you?  Mai.  Hello, Mai.  How are you?…”  The students learned this song today but they were able to sing along (Whew!).  Singing also woke up those sleepy heads!

 


childfw20170711.jpg

2017/03/18

休み時間後は、子どもたちが実際に使っているおもちゃや教材づくりの紹介です。このテーブルには、子どもたちが作った本、家族の歴史、1年間の子どもの個人の成長記録をつづったポートフォリオが展示されていました。手に取ってみて初めて分かることもたくさんありましたね。先生にとってはとてもいい参考資料です。

After the break, they held a workshop on teaching and learning resources.  In this table, homemade books about families, classroom photo albums, family leaf project, and children’s portfolios, were displayed.

 


childfw20170721.jpg

2017/03/18

こちらの感覚実験テーブルでは、コンスターチと水でつくる「オーブレック」が、今年も人気です。固体とも液体とも言えない感触が面白いですね。

At the sensory table, students enjoyed making “Oohblech.”  Oohblech is a liquid/solid. When you apply pressure, it becomes a solid, but when you release the pressure, it becomes a liquid.  It is simply cornstarch and water, but what gooey fun!